Informasjon fra styret
Innhold i vårt nyhetsbrev 30.10.25
Tiden flyr og vinteren er allerede på gang. Sesongen 2025 er vel avsluttet for de aller fleste. Som kjent har 2025 brakt med seg en vesentlig endring når det gjelder salg, bytte, tildeling av båtplasser. Som kort repetert går ut på at dette nå foregår kontinuerlig. (Tidligere 1 gang pr. år).
Selv om dere nå sikkert er kjent med dette, er vi litt usikre på om alle har fått med seg at vi avvikler datoen 01.03. som var ‘oppstartsdato’ for tildeling i 2025. Derfor er det viktig å vite at; Tildeling av båtplasser skjer året gjennom og når som helst på året. (Ingen ‘pause’ før 01.03.)
Altså kan du som ev. vurderer å avhende din båtplass melde den inn for salg allerede NÅ, eller snart, eller når du måtte ønske;
Skjema for oppsigelse av andel
Ev. send en epost til: ragnarfredrik@gmail.com
Plassen legges umiddelbart ut for salg på vår nettside og alle på venteliste får melding.
Du kan dermed få et raskt oppgjør -kanskje før jul 😉
Det er i tillegg verdt å merke seg at båtplassene ikke lenger vil øke i verdi. Årsmøtet 2025 vedtok å avvikle regulering av innskuddsprisene f.o.m. 2026!
Ønsker du å lese alt om ordningen -sjekk HER.
Spør om du lurer på noe!
Dessverre er det igjen nødvendig å sette lys på en del slurv når det gjelder fortøyninger. Mange er flinke men enkelte har fremdeles litt å gå på.
Vi la i fjor ut en hel nettside som tar dette for seg. Her kan dere både lese og se hva som kreves for at båtene skal ligge trygt og godt så det ikke påføres skade på verken din egen båt, naboens båt eller bryggene våre:
https://www.
Det er det samme som går igjen; for tynne tau, manglende strekk-avlastninger og fendere, slakke fortøyninger så båtene slenger hit og dit. Pluss at det fortøyes på gale punkter.
For å sikre oss alle økonomisk på en så god måte som mulig innfører styret en bestemmelse om at ALLE båter som ligger i havna vår skal ha tegnet ansvarsforsikring!
Bestemmelsen er allerede lagt inn i våre Lover og regler og vi tar det for gitt at alle sørger for å ha dette i orden i løpet av 2026.
Vi vurderer å fjerne ringen som er skrudd ned i bordene på midten av plassene. Det fortøyes i disse, noe de ikke er beregnet for.
Her vises et eksempel på hva som skjer:
Det anbefales i stedet å benytte såkalt 'spring' for å plassere båten trygt og stødig slik du ønsker.
Et eksempel på dette ses på nettsiden (linken over).
Med det håper vi alle har hatt en fin sommer med herlige dager på sjøen. Vi ønsker alle en fin vintertid med håp om en ny sommer i 2026 slik vi ønsker oss den!
-Styret-
Listranda Båtforening
LBF
Innhold i vårt nyhetsbrev 09.07.25
Hei folkens!
I skrivende stund er sommeren godt i gang og de fleste av dere har sikkert benyttet denne til fine dager på sjøen.
Årets årsmøte var det derimot ganske få som benyttet seg av, så derfor:
Selv om det er vel tidlig å tenke på sensommer og høst, ønsker vi likevel å informere og påminne litt om de nye mulighetene som faktisk aldri går mot noen slutt, selv om båt-sesongen etter hvert vil gjøre det for de fleste. Sjekk signert protokoll fra årsmøte 2025.
- Vi har fremdeles en del sesongplasser ledige. Disse er ikke av de største men nå som vi er midt i ferietiden kunne det kanskje likevel finnes noe interessant? Sjekk HER.
- Vårt nye, online tildelings-system ble godt mottatt på årsmøtet og vil derfor fortsette i 2026. Noe som betyr at enhver andelseier når som helst på året kan si opp sin båtplass (andel) og legge denne ut for salg med muligheter for raskt oppgjør.
Noe å tenke på?.. når f.eks. høsten kommer, og det er erfart at plassen ikke er blitt brukt og kanskje ikke blir brukt i fremtiden heller?
Den vil heller ikke lenger øke i verdi siden årsmøtet vedtok å stanse indeksregulering av innskuddsprisene!
Derfor minner vi om at du f.eks. allerede i høst kan selge og få oppgjør så snart kjøper har betalt.
(Husk også at ved å bytte til mindre plass beholder du ditt andelsnr.!)
Sjekk fullstendige retningslinjer for fra medlemskap til tildelinger. (Disse er nylig 'pusset opp litt' og forsøkt gjort mer lettleste. Merk at vi kutter ut start-datoen 01.03. helt! Muligheter for omsetning av plasser vil være der året rundt).
Lurer du på hva båtplassen din er verdt? Sjekk prislister! - Lover og Regler er nå justert slik at de harmonerer mer med utviklingen gjennom årene, nye systemer, samt bestemmelser på årsmøtet 2025.
Det er ikke gjort radikale endringer utover det. Derfor har vi gjort de gjeldende f.o.m. 24.05.25. (årsmøtedato).
Formelt skal L og R godkjennes på årsmøtet 2026.
Sjekk våre nye, tilpassede L og R HER. - Nye kontrakter har nå likt innhold for alle andelshavere. Ingen båtplass følger eiendommen når denne selges.
Tidligere setning om at båtplassen kan følge fast eiendom / hytte ved salg av denne er tatt ut. (Årsmøtevedtak 2025)
(Slik ser ny kontrakt ut; Klikk)
Til slutt må vi visst igjen minne om våre regler vedr. fortøyning og sikring av båtene. Igjen oppdager vi flere tilfeller av dårlig, uforsvarlig fortøyning. Som kan utgjøre belastning på bryggene og være en risiko for båtene.
Det er nylig foretatt omfattende arbeider på bryggene av både styret og dyktige medlemmer!
Vi synes derfor det er trist og frustrerende at enkelte ikke strekker seg lenger for å holde sin egen båtplass i orden. Og at vi må gjenta og mase på dette i det uendelige:
Om fortøyning og sikring
Styret vil foreta befaringer og kontakte de som ikke følger opp våre direktiver.
Som kjent ble årets dugnad avholdt lørdag 26. april.
Det møtte ca. 30 medlemmer, som gjorde en fenomenal innsats.
Vi kom i mål med fleste oppgavene vi hadde satt for dagen. Rundet av med grilling og hyggelig samvær.
Når det er sagt, synes styret at det skuffende at så få medlemmer stiller til dugnad.
Skal vi som båtforening klare å drifte til lavkost for medlemmene, er vi helt avhengig av én dugnad i året for å holde flotte anlegget vårt i orden.
Vi har heldigvis flere medlemmer som alltid stiller opp på dugnader og mer til, men blir en "smerte grense" for de også.
Det igjen kan bety at vi i større grad må kjøpe disse tjenestene for framtiden, som igjen øker medlemsavgiften, noe styret egentlig ikke ønsker!
Man skal heller ikke undergrave viktigheten av samholdet ved dugnader. Det er veldig hyggelig og man blir kjent.
Alle som er medlemmer i Listranda Båtforening har et ansvar å delta på dugnader.
Om det ikke passer å delta akkurat på den datoen som er satt for dugnad, er det heller ikke noe problem å utføre "sin" del i forkant.
Bare å ta kontakt med oss i styret.
Som sagt, vel gjennomført dugnad på lørdag, men vi er helt på oppløpssiden å beise hele anlegget ferdig.
Vi har igjen midtre del av brygge sone 1 B (her er alle utriggere beiset ferdig).
I tillegg brygge sone 1C. Her er ikke noe beiset.
Det hadde vært fint å fullføre dette i løpet av en ukes tid, før det blir flere båter som blir lagt ut.
Vi trenger 10-12 personer som ikke deltok på årets dugnad og anslår at dette tar ca. 3 timer å sluttføre.
Fint om du melder din interesse til kaare.nilsen@hotmail.com, slik at vi kan koordinere en god arbeidsgruppe.
Skriv gjerne når det passer for deg 🙂
Kåre Nilsen
-Styret-
28.03.2025
Innholdet i vårt nyhetsbrev sendt 27.03.25
Hei, alle medlemmer av Listranda Båtforening.
Endelig begynner våren å gjøre sin anmarsj ute og snart er det tid for å lette presenningen av båten og se frem til en forhåpentligvis varm og god sommer – og en trygg båtsesong.
Her følger litt informasjon fra oss.
Dugnader:
Det som blir hovedfokuset i år er høytrykk-spyling av alle bryggene. Dette arbeidet starter fredag 28. mars kl. 09:00 og vi bruker også lørdag om vi ikke blir ferdige.
Dette er dugnadsarbeid, så er det noen av dere som kunne tenke dere å hjelpe til med dette, blir vi veldig glade for å høre fra deg. Deltagelse blir selvsagt godskrevet opprinnelige vår-dugnaden.
I kjølvannet av denne etappen, har vi som mål å beise alle bryggene i år, og før det er for mange båter som er lagt ut. Her er det selvsagt været som spiller hovedrollen. I utgangpunktet tenker vi å beise bryggene på vår-dugnaden.
Men, vi vil gjerne høre fra dere om noen ønsker å være med på individuelle grupper som kan enes om dager man kan samles for å beise utenom selve dugnaden. Dette godskrives selvsagt som utført dugnad. Send e-post til kaare.nilsen@hotmail.com
Tid for felles vårdugnad er satt til: 26.04. Kl. 10:00
Det blir som alltid servering av mat og drikke. Og som alltid god stemning 😊
Gjennomføring av årsmøte 2025.
I tradisjonens tro har årsmøtene blitt gjennomført medio april.
Av ulike omstendigheter, avholdes årsmøte i år lørdag 24. mai kl. 14:00 på samme sted som tidligere, ved hytta på campingen.
Vi tenker at det er viktig å informere tidlig her, om at årsmøte blir èn måned seinere i år en vanlig, slik at dere allerede nå kan merke dere datoen i kalenderen deres.
Vi håper på stor deltakelse!
Egen innkalling og agenda for årsmøte 2025 - dato 24. mai kl. 14:00 vil komme om ikke lenge.
Styremedlemmer!
Ønsker DU at LBF skal ha et velfungerende styre?
Vi har to plasser som skal besettes på årsmøte: Ny styreleder og et nytt styremedlem.
Kunne du (kvinne og//eller mann) tenke deg å være med i styret neste to årene, vil vi gjerne høre fra deg.
Ønskes mer info om styreoppgavene? Send en epost til: post@listrandabatforening.no
Til slutt en påminnelse
Som informert om på nettsiden vår gjennom høsten og vinteren, er det i år -2025 -ikke gjennomført fysisk trekningsmøte på Listranda.
Det er i stedet besluttet (som et ‘prøve år’) å kjøre en digital versjon, som betinger at man som medlem følger med på nettsiden. Særlig alle på venteliste selvsagt.
Det er laget sammenfattede retningslinjer på nettsiden som faktisk omhandler HELE prosessen i LBF; fra søk om medlemskap til å stå på venteliste, kjøpe, selge, leie, etc..
Informasjon vil det alltid være delte meninger om. Den kan være for omstendelig eller den kan være ufullstendig. Vi får tilbakemeldinger om begge deler.
Vi utdyper ikke nærmere -men ønsker å minne om at:
• Tildeling av båtplasser pågår kontinuerlig. Året gjennom…
• Det samme gjelder muligheten for å si opp sin andel; også når som helst året gjennom, med mulighet for raskt oppgjør ved raskt salg.
• Ingen på venteliste går glipp av endringer blant ledige plasser.
-Styret-
Listranda Båtforening
LBF
22.01.2025
Innholdet i vårt nyhetsbrev sendt 21.01.25
|
|
22.12.2024
Etter at vi sendte ut nyhetsbrevet som sitert under sitter jeg med en følelse av at en oppklaring er på sin plass. (Dette med bakgrunn i enkelte eposter fra medlemmer):
• Husk at ledige plasser tildeles etter rekkefølge på venteliste! Selv om det er fullt mulig å melde inn sitt ønske fra listen over Ledige plasser når som helst, er det ikke 'først til mølla' som gjelder. Vi registrerer alle ønsker for så å tildele i.h.t. venteliste når tildeling starter 01.03.
• Det hjelper egentlig lite å opplyse oss om ønsket plass-str. etc. som f.eks. 'Jeg ønsker en 3,25m i sone 1C'. Man må selv velge fra listen 'Ledige plasser' og sende oss melding om hvilket plassnr. man er interessert i.
• Man MÅ først sette seg på venteliste for å melde fra om ønsket, ledig plass. Dette gjelder også andelshavere.
Håper dette var til hjelp.
Ragnar Fredrik Johansen - styret
Så: Fra vårt nyhetsbrev sendt 21.12.24:
Først en liten påminnelse:
I forrige nyhetsbrev opplyste vi om ny (online) måte å tildele båtplasser på i 2025.
Vi håper alle har satt seg inn hvordan ting vil foregå neste år.
Tildeling starter som kjent ikke før 01.03. men man kan når som helst melde sin interesse og/eller sette seg på lister.
Både Venteliste og Ledige plasser ligger ute og blir oppdatert kontinuerlig.
Kort oppsummert denne gang:
Sjekk jevnlig vår nettside! Den er og vil bli mer aktiv enn noen gang.
Bli kjent i menysystemet på nettsiden og finn frem til informasjonen du trenger og de skjemaene du skal bruke.
Likevel usikker på ting?: Spør og la oss hjelpe deg!
Dermed vil vi i styret ønske dere alle en riktig
God Jul og et Godt Nytt År!
30.09.2024
Nytt system fra 2025:
Som en prøveordning vil styret i LBF foreta tildeling av båtplasser uten et årlig fysisk frammøte til ett årlig trekningsmøte. Tildeling vil skje etter nye kriterier som er forenelig med foreningens vedtekter. Søknad om medlemskap, båtplass og plass på ventelister blir omtrent som tidligere.
***
Styret i LBF fikk mandat fra årsmøtet 2024 om å løse vervet med kasserer før 2025 da Ragnar Fredrik Johansen av helsemessige årsaker ønsket å trekke seg f.o.m 01.01.2025. Det har vist seg vanskelig, spesielt siden Ragnar i tillegg til kasserer-vervet har påtatt seg alt arbeid med kontrakter, fordeling av båtplasser gjennom sesongen osv.
Før eller siden må dette løses med f.eks. et «havnesystem» og egen kasserer (evn. regnskapskontor).
Ragnar har imidlertid sagt seg villig til å fortsette i sitt verv minst to nye år under forutsetning av at han fortsetter å ivareta de samme oppgaver som tidligere, slik han er vant med.
I tillegg finner han det interessant og spennende å bidra med å innføre ny ordning med at det årlige trekningsmøtet erstattes av en digital løsning som ikke fordrer frammøte. En ordning Ragnar har foreslått og som styret stiller seg bak og vil innføre dette i 2025. I første omgang som et prøveår.
-Styret-
Les alt om nytt system som også omfatter samlede retningslinjer for medlemskap, tildelinger, kjøp / salg samt leie av båtplasser.
(Denne informasjonen vil om ikke lenge også sendes ut som epost til alle medlemmer)
Andeler og tomme båtplasser
I sommer 2023 kunne vi se et stort antall tomme båtplasser gjennom hele sesongen. På en dag med ganske dårlig vær, hvor det mest naturlige hadde vært at disse var opptatt av båter, kunne vi telle opp mot 30 tomme plasser. Noe som tyder på at vi har en god del andelseiere som ikke bruker sin plass i det hele tatt.
Vi har medlemmer som hvert år står i kø for en plass. Om ikke annet for en sesongplass. Det er særlig de større plassene fra 2,75m og oppover det er behov for.
Våre Lover og regler har ikke punkter som regulerer slikt. Og vi vurderer ikke umiddelbare endringer i disse. I stedet oppfordrer vi igjen dere andelshavere til å melde fra til styret dersom dere ser for dere et 'hvileår' og dermed vet at dere selv ikke skal bruke plassen. Husk at dere får refundert årlig leie + 50%. (Vi høyner satsene for sesongleie.)
I tillegg innfører vi fra 2024 en endring for å stimulere til at flest mulig har en båtplass tilpasset behov: De som selger sin andel og kjøper ny, MINDRE båtplass får beholde sitt andelsnummer. OG får refundert et betydelig beløp som er mellomlegget på plassene.
Du flytter altså ikke bakerst i 'køen' dersom du senere skulle ønske å kjøpe større plass igjen! (Som kjent er det lavest andelsnr. som velger først blant ledige plasser)
!
Angående skilt ved 'rampe' ved sone 1: Grunneier ønsker kr. 75 i avgift for utsetting/opptak av båter.
Medlemmer og andelseiere i Listranda Båtforening omfattes IKKE av denne avgiften. Vi i LBF kan benytte den vesle stranda til utsetting og opptak gratis slik vi alltid har gjort.
Grunneier vil begrense trafikk til rampen fordi det er lukrativt for 'utenforstående' å sjøsette gratis ved Listranda.
Generell og stående informasjon:
Styret påpeker at det ikke skal ligge løst tauverk/kjetting etc. ‘henslengt’ på bryggene! Slikt MÅ fjernes dersom det er ønskelig å beholde det. Dersom det blir liggende kan det bli fjernet av styret! Sjekk Lover og regler.
Vi benytter nå e-post for fakturaer. For de aller fleste vil det være både problemfritt og ryddig. Likevel kan du se en kort beskrivelse hvordan det fungerer.
Les om epost-adresser, nyhetsbrev og fakturaer.
10.10.2021
Styret vil som en prøveordning la bommer i Sone 2A (v fjellet) ligge ute vinteren 2021-22. Disse blir altså ikke tatt på land. Grunnen er at vi anser mulighet for særlig isdannelse i det området for svært liten.
Vi vil holde et våkent øye med forholdene! Og skulle kong vinter bli ekstra bøs slik at det viser seg nødvendig å likevel ta opp uteliggerne, vil det bli gjort. Det anbefales derfor å fjerne båter som tidligere.



