Informasjon

Informasjon fra styret

15.07.24

Til medlemmer/andelseiere i LBF - Befaring av brygger i sone 1

Mange av dere er sikkert i gang med sommerferie og allerede rukket noen utfarter med båten, selv om det så langt i juli har vært vekslende vær. Vi håper selvsagt på godt og varmt sommervær framover.
Styret oppfordret i begynnelsen av juni alle andelseiere å fjerne gammelt tauverk/kjetting – sette fast løse fenderliser – sjekke tauverk/påse at det er strekkavlastere på tauene.
Vi ga frist ut juni for dette, hvor styret deretter ville utføre en befaring av bryggeanlegget i juli.
Det er veldig hyggelig å registrere at mange av dere har respondert godt på vår oppfordring. Først og fremst handler det om sikkerhet for dere som båteiere og bryggeanlegget. Det er heller ikke til å stikke under en stol at det er mye hyggeligere med et anlegg med fine linjer og orden.
Styret hadde sin første befaring forrige helg i sone 1 – brygge A-B-C. Vi kommer til å befare sone 2A-2B og 3 en av de nærmeste dagene.

Resultatet av første befaringen, viser som nevnt at de fleste har tatt vår oppfordring på alvor. Dessverre har vi registrert 20 % av antall båtplasser i sone 1, fra moderate til graverende avvik på ovennevnte befaringskriterier.
De mest graverende eksemplene var fortøyninger som hadde sluppet og fortøyningstau som er morkent og ryker når som helst.

Andelseiere som er registrert avvik etter befaringen, vil få tilsendt e-post fra styret i nærmeste framtid med beskrivelse av avviket og anmodning om at dette rettes umiddelbart.

På generell basis og basert på det vi har sett under befaringen, ønsker styret å gi alle i LBF en generell henstilling.
Fortøyning i bryggeanlegget.
• Fortøyning fra båten til bryggefeste/ring og tilbake til båten anbefales ikke. Tauet vil gnisse i bryggefestet og over tid vil tauet ryke.
• I flytebryggene skal det være stram fortøyning, slik at båtene ikke slår i brygga. Ikke la terskelen være høy for å sette en spring. Sett flere tilfeller hvor båter har gnisset og påført skader på brygga.
• Strekkavlastere skal være på alle fortøyningstau. Dog ser vi at det på mindre båtplasser ikke er plass til dette på tauet og unntak av regelen vurderes med sunn fornuft.
• Brukeren av båtplassen skal minst èn gang i løpet av sesongen skrape pongtongene akter for skjæl og annet. Dette gjøres enkelt med en tre planke eller en barkespade. Vi har et par av disse i containeren for lån, ta kontakt med bryggeansvarlig. Fin anledning å gjøre dette nå når båten ligger ute.
Da ønsker vi dere en fortsatt god sommer og håper vi kan nyte noen flotte dager på sjøen. Har du spørsmål i forhold til ovennevnte, bare å ta kontakt med oss 😊

/ Styret LBF

Nyhetsbrev nr. 2 2024 (Sendt ut 10.06.2024)

Periodisk informasjon: (Oppdatert 10.01.24)

Følgende avsnitt omhandler prosedyren for å bli medlem og få båtplass i LBF. Informasjonen her er stort sett den samme hvert år.
Nøyaktige datoer for Trekningsmøte og Dugnad/Årsmøte er det eneste som endres noe.
Det anbefales at både potensielle, nye og eksisterende medlemmer setter seg inn i disse til enhver tid gjeldende rutiner og arrangementer.

Viktige datoer og info gjeldende for 2024:

01. mars

Denne dato 01.03 er den samme hvert år. Og gjelder:

Frist for oppsigelse av andeler og/eller søknad om båtplass/andel
(Nye skjemaer for slikt finnes under menyvalg 'KONTAKT')

Man må være medlem i LBF for å søke om fast båtplass eller sesongplass. Benytt online skjema.
(Husk at medlemskap betinger geografisk tilknytning som Listranda Camping eller bosted / hytte i gangavstand. Se Lover og regler)

Nye medlemmer som ikke har søkt om båtplass MÅ gjøre det for å komme på venteliste!

Etter 01. mars vil det bli utarbeidet en liste over ledige plasser, samt en oppdatert venteliste med nye og tidligere søkere.  Styret vil foreta trekningen av rekkefølgen blant nye søkere.  Disse listene vil bli offentliggjort både på vår nettside og ved oppslag på tavla på Listranda.  De søkere som ikke møter på trekningsmøtet enten personlig eller ved fullmakt vil ikke få tilbud om plass.

Det er mulig å takke nei til plass i inneværende år, men man må da bekrefte søknaden senest 01.03 neste år for å beholde plassen på ventelisten! Man strykes fra lista dersom man ikke bekrefter!
Man trenger ikke sende ny søknad, kun en enkel telefonhenvendelse / SMS (90843330) -eller epost; ragnarfredrik@gmail.com er tilstrekkelig som bekreftelse! (Betalt medlemsavgift gjelder ikke som bekreftelse!)
Det vil IKKE bli gitt ytterligere påminnelser om dette via sms, tlf. e.l.!


 

16. mars

Trekningsmøte (for andelshavere og venteliste) – fordeling av plasser.
Kl. 12:00 ved hytta. (Medlemmer på venteliste møter kl. 12:30)

Møtet gjennomføres på følgende måte:
-For de som allerede har kjøpt andeler og som ønsker å bytte enten til større eller mindre plass er det bare å møte opp på trekningsmøtet. Fordelingen av plassene vil foregå ved at man starter med fordeling av de ledige plassene etter ansiennitet (andelsnummer). Laveste andelsnummer velger først blant ledige plasser. Det vil fortløpende bli utstedt nye andelsnummer ved kjøp ny av plass.
-Etter at denne fordelingen er foretatt vil de gjenværende plassene bli tilbudt de på ventelisten.

Også tildeling av ev. SESONGPLASSER starter på trekningsmøte. Også her skjer tildeling etter andelsnr. før turen kommer til venteliste.

Ha medlemsnummer -og andelsnummer (for de som skal benytte dette) -klart til møtet!

Til de som ev. er usikre på hvordan man forholder seg til allerede mottatte fakturaer dersom man har 'byttet' båtplass under trekningsmøtet. Her gjelder det samme hvert år; 
BETAL alle fakturaer som er mottatt! Avregninger VIL komme!
Fakturaer for sesongplasser vil komme fortløpende.
Vi vil sende ut kontrakter -nye fakturaer / avregninger -i løpet av påfølgende måned etter trekningsmøte. 
De som skal ha oppgjør for innløste andeler kan regne med å få dette utbetalt etter at kjøper har gjort opp -ca. april - mai måned.


 

13. april

Kl. 11:00: Dugnad. Fremmøte ved hytta. (ved lekeplassen v sone 3)
Kl. 14.00; Årsmøte -samling ved hytta. 
Årsmøteinnkalling vil også bli kunngjort i h.h.t. lover og regler ved oppslag på tavla i sone 1.
Saker/forslag som ønskes tatt opp på årsmøtet, sendes til styret snarest. Tidsfrist fremkommer på oppslag!

13.11.23

Nye skjemaer for søkere og andelshavere

Vi i styret må dessverre innse at tidligere henstillinger om å melde fra når det lånes ut eller byttelånes plasser ikke har fungert. Vi vil derfor gjøre dette mer formelt og så ryddig som mulig fremover ved å innføre nye meldings-skjemaer som også sikrer oss nødvendige detaljer og gir oss den kontrollen vi må ha som ansvarlige for havna.
Det er viktig at alle setter seg inn i følgende:

Tiltak:

Vi har innført 4 nye skjemaer (i tillegg til 'Bli medlem') for søknad, oppsigelse av andel, sesong-utleie og byttelåning av båtplasser. Skjemaene er å finne under menyvalget KONTAKT på vår nettside.

Kort forklaring til skjemaene:

Søknad om båtplass - Benyttes av nye medlemmer og andelshavere som ønsker plass nr. 2. Skal benyttes for å komme på venteliste.

Oppsigelse av andel- Selvforklarende -men man det er her obligatorisk og bl.a. oppgi sitt kontonr. for refusjon.

Sesong-utleie - Brukes av andelshavere som ønsker å leie ut sin båtplass for inneværende sesong. Kan brukes hele sesongen men vi anmoder om å melde fra så tidlig som mulig, helst før trekningsmøte. (Husk at leieprisene synker senere i sesongen slik at refusjonene også blir mindre).
(Plassen annonseres på vår hjemmeside dersom styret ikke umiddelbart har relevant søker på venteliste).

Byttelåne plass - Skal brukes av ETT medlem som er enig med annet medlem om og byttelåne båtplasser inneværende sesong.
Før dette skjemaet benyttes skal vårt årlige trekningsmøte være avholdt slik at alle plasstildelinger er gjennomført før sesongstart.

15.03.24:
Utlån - Benyttes av den som ønsker å låne ut sin plass til et bestemt medlem og ikke ønsker økonomisk ordning.  

Viktig: Skjemaene er obligatoriske og SKAL brukes. Ingen annen henvendelse som en; muntlig samtale tlf., SMS, eller egenkomponert epost -godtas. (Merk at alle skjemaene også kan lastes ned og sendes pr. post eller e-post).

Dersom styret finner avvik i form av plassbytte, utleie etc. uten at det er innmeldt ved bruk av skjemaene, vil det anses som brudd på våre direktiver og risikerer dermed å bli behandlet deretter.

Vi håper på forståelse for disse kravene våre. Det handler om felles trygghet og rettferdighet i form av lik behandling og like forutsetninger for alle.


Andeler og tomme båtplasser

I sommer 2023 kunne vi se et stort antall tomme båtplasser gjennom hele sesongen. På en dag med ganske dårlig vær, hvor det mest naturlige hadde vært at disse var opptatt av båter, kunne vi telle opp mot 30 tomme plasser. Noe som tyder på at vi har en god del andelseiere som ikke bruker sin plass i det hele tatt.

Vi har medlemmer som hvert år står i kø for en plass. Om ikke annet for en sesongplass. Det er særlig de større plassene fra 2,75m og oppover det er behov for.

Våre Lover og regler har ikke punkter som regulerer slikt. Og vi vurderer ikke umiddelbare endringer i disse. I stedet oppfordrer vi igjen dere andelshavere til å melde fra til styret dersom dere ser for dere et 'hvileår' og dermed vet at dere selv ikke skal bruke plassen. Husk at dere får  refundert årlig leie + 50%. (Vi høyner satsene for sesongleie.)

I tillegg innfører vi fra 2024 en endring for å stimulere til at flest mulig har en båtplass tilpasset behov: De som selger sin andel og kjøper ny, MINDRE båtplass får beholde sitt andelsnummer. OG får refundert et betydelig beløp som er mellomlegget på plassene.
Du flytter altså ikke bakerst i 'køen' dersom du senere skulle ønske å kjøpe større plass igjen! (Som kjent er det lavest andelsnr. som velger først blant ledige plasser)

!

Angående skilt ved 'rampe' ved sone 1: Grunneier ønsker kr. 75 i avgift for utsetting/opptak av båter.
Medlemmer og andelseiere i Listranda Båtforening omfattes IKKE av denne avgiften. Vi i LBF kan benytte den vesle stranda til utsetting og opptak gratis slik vi alltid har gjort. 
Grunneier vil begrense trafikk til rampen fordi det er lukrativt for 'utenforstående' å sjøsette gratis ved Listranda.

Generell og stående informasjon:

Styret påpeker at det ikke skal ligge løst tauverk/kjetting etc. ‘henslengt’ på bryggene! Slikt MÅ fjernes dersom det er ønskelig å beholde det. Dersom det blir liggende kan det bli fjernet av styret! Sjekk Lover og regler.

 Vi benytter nå e-post for fakturaer. For de aller fleste vil det være både problemfritt og ryddig. Likevel kan du se en kort beskrivelse hvordan det fungerer.
Les om epost-adresser, nyhetsbrev og fakturaer.

10.10.2021
Styret vil som en prøveordning la bommer i Sone 2A (v fjellet) ligge ute vinteren 2021-22. Disse blir altså ikke tatt på land. Grunnen er at vi anser mulighet for særlig isdannelse i det området for svært liten. 
Vi vil holde et våkent øye med forholdene! Og skulle kong vinter bli ekstra bøs slik at det viser seg nødvendig å likevel ta opp uteliggerne, vil det bli gjort. Det anbefales derfor å fjerne båter som tidligere.