Utbedring av brygger 2024

13.05.24

Dugnaden på bryggene denne våren avslørte ganske omfattende skader på bryggene våre -som begynner å slite med alderen.
19 år er gått siden de sto ferdige.

LBF har alltid vært velsignet med et styre bestående av dyktige og villige medlemmer med praktiske ferdigheter.
I tillegg stiller foreningens medlemmer også opp for å hjelpe disse når det trengs.

Vi skal notere oss at slik innsats sparer LBF og dermed oss alle for betydelige summer -om alt slikt arbeid skulle blitt gjort av eksternt firma.
Her følger en reportasje fra arbeidet som er utført så langt. Det er Sven-Ulf Thorbjørnsen og styremedlem Thomas Varan fra styret som har loggført arbeidet og tatt de fleste bildene.

(Klikk på dem for å se større format i lightbox)

I sone 3 var nesten halve brygga ødelagt av en miks av alder samt en tøff vinter. Her er gutta i gang med den tunge og omfattende jobben med å erstatte den ødelagte delen med helt ny brygge.

I skrivende stund ser det hele nå slik ut. Kun detaljer gjenstår før some 3 kan åpnes igjen som vanlig.

Flott resultat etter godt arbeid!

I sone 1 har det vært noen runder i styret på hva som skulle gjøres med slitte bolter og rustne, slakke kjettinger etc.

Sven-Ulf og Thomas har tatt tak i dette.

Litt detaljer:

Oppheng for bytte av bolter. To kiler blir brukt for å finjustere høyden på utriggeren slik at bolten blir helt fri for belastning.
Ved å skyve litt på utriggeren får man tilgang til å inspisere slitasjen på øyet i utriggeren.
Sven-Ulf

Det presiseres at det er kun 20 bolter som er byttet. Havna har ca 320 bolter som på sikt må byttes. Her vises det en måte skiftningen kan utføres på.

Her ser vi justering av brygge 1C. Før og etter justering. I tillegg fant de ledninger som måtte tilbake på plass i koblingsboksene sine.

På samme måte som brygge 1C måtte også 1B rettes opp.

Før - etter.

Landgang til brygge 1B hadde også knekt på den ene siden. Den ble forsterket på undersiden av hver vange.

Her måtte de bruke jekk, lim og skruer. Denne utbedringen beskrives som kanskje den største jobben i sone 1.

I tillegg er trinnet utbedret.

Også brygge 1C trengte en fiks på trinnet ut mot landgangen.

Forankring i betong forsterkes med 'hjemmelagd' syrefast!
Så står trinn og landgang rett og fint. Det samme gjør drillene -stolte i giv akt mens hammerne ligger utslitt..:)..
Sjefen som skal samme vei hjem tar med søpla....

Artikkel:
Ragnar Fredrik

Bilder og detaljerte opplysninger:
Sven-Ulf & Thomas