Rød skrift er ? eller melding til styret!
Jeg foreslår at 2025 blir som vi tidligere har drøftet -et prøveår.
Dermed tenker vi ikke på endringer i Lover og regler ennå?.. Slikt må dessuten avgjøres på årsmøtet.
'Vedtektene' under vil erstatte det meste i den tidligere årlige informasjonen, med datoer og frister.
Vedtekter (kan vi kalle det det?) for medlemskap og tildeling av båtplasser: (Blå skrift: Oppdatering 30.08. Enkelte formuleringer endret 08.09.)
- Medlemskap:
Kun medlemmer i LBF kan søke om plass på venteliste for å kjøpe båtplass/andel, samt leie/låne plass inneværende sesong. Benytt: Skjema for søknad om medlemskap Man må oppfylle kravet om geografisk tilknytning for å bli medlem, se Lover og Regler.
' - Søknad:
For å søke om båtplass: Fyll ut søknadsskjema. Dette gjelder også andelseiere som ønsker å bytte båtplass/andel! (Nytt). Note for styret; Dette skjemaet vil få en liten utvidelse som fanger dette alternativet. Når vi har mottatt slik søknad settes man inn på venteliste.
' - Venteliste:
Ventelisten sorteres slik:
A) Andelseiere som skal benytte sitt andelsnr. til å bytte eller sesongleie båtplass, har plass øverst på venteliste hvor lavest andelsnr. settes over et høyere. (Andelsnr. kan altså benyttes til både kjøp og sesongleie plass. Man stiller da sin plass, som har andelsnummeret man benytter, ledig for salg eller sesongUTleie, ettersom hva man har valgt).
B) Medlemmer som ønsker å kjøpe/sesongleie ny plass eller plass nr. 2 settes inn (etter andelseiere) i den rekkefølge de søker. (Siste som søker settes nederst på lista).
Får man ikke tildelt plass inneværende år må man søke på nytt neste år 01.01. med siste frist 15.01. Mottas ikke ny søknad innen fristen blir man strøket fra lista. (Påminnelse vil sendes på epost).
Tildeling ved kjøp / sesongleie / utlån:
- Tildeling av ledige båtplasser skjer kontinuerlig året gjennom. Styret foretar tildeling med jevne mellomrom. Antall ledige plasser og interesse for disse påvirker til enhver tid hvor ofte styret foretar tildeling.
(Vi henstiller til alle på venteliste om å følge med på nettsiden og søke plass tidlig, slik at vi unngår en hektisk tildelingsperiode før vår og sommer, noe som kan forsinke prosessen).
Oppdaterte lister; -venteliste / ledige plasser -er til enhver tid tilgjengelig på vår nettside.
' - Før hver tildeling formelt utføres, får alle på venteliste melding pr. epost ca. en uke i forveien med opplysning om startdato for neste tildeling samt link til lister. Man kan da sjekke listene og melde sin interesse for ledig båtplass (om man ikke allerede har gjort det) ved å besvare den eposten.
' - De som får tilbud om plass får 1 -en uke på seg til å akseptere tilbudet.
Samtidig vil det fremkomme på listene hvem som får tilbud om hvilke plasser.
Etter aksept vil kjøper få faktura og kontrakt på andel. Når disse er oppgjort / signert får selger av andel umiddelbar refusjon av innskudd etter gjeldende satser.
Sesongleie følger samme prinsipp, men her benyttes ingen kontrakt, kun faktura. I tillegg tildeles sesongplass direkte; ingen aksept-tid som ved kjøp. Detaljer rundt sesongleie finnes HER
Hvis tilbudet avvises eller om man unnlater å svare går tilbudet til neste på listen og disse oppdateres på nytt.
Unnlater man gjentagende ganger å svare på tilbud eller avvise dette blir man strøket av venteliste etter 1 advarsel om at så vil skje.
' - Når kjøp / sesongleie er oppgjort vil det i en kort periode synlig-gjøres på listene som ‘solgt’ /’utleid’. Så vil solgt plass tas ut av ‘Ledige plasser’ og kjøper fjernes fra ‘Venteliste’.
Søkere som sesongleier båtplass mister ikke plassen på venteliste!
' - Medlemmer som nær årsslutt har båtplasser stående på listen ‘Ledige plasser’ må bekrefte at disse fortsatt skal stå der som ledige påfølgende år. Dette skjer ved at de besvarer en epost som sendes i løpet av desember inneværende år.
Besvares ikke eposten innen 1 - en uke blir plassen tatt ut av ‘Ledige plasser’ innen 01.01. påfølgende år.
' - Byttelåne / låne ut plass: Alternativet benyttes av den som ønsker å låne ut sin plass til et bestemt medlem og ikke ønsker økonomisk ordning. Skjemaer som skal benyttes:
Byttelåne plass - Skal brukes av ETT medlem som er enig med annet medlem om og byttelåne båtplasser inneværende sesong.
Utlån - Benyttes av den som ønsker å låne ut sin plass til et bestemt medlem og ikke ønsker økonomisk ordning.
Styret understreker at det er svært viktig å benytte våre skjemaer. Disse sikrer at vi får de opplysninger som trengs for å ivareta oversikten på bryggene samt at vi får nødvendige data ved kjøp, salg og utleie/lån.
Det er retningslinjene over som er det viktigste å bli enige om!
Men her følger også forenklede eksempler på lister og på hvordan disse ajourføres / oppdateres: (Alle navn og plasser er fiktive!)
(Ikke fokuser altfor mye på datoer og tids-mellomrom i disse eksemplene. Slikt må 'gå seg til' underveis og er her bare tenkte cases).
Utgangspunkt: Lister 01.01.2025
04.02.2025 meldes det inn en ny ledig plass. Samtidig ønsker en å leie en sesongplass. Det er gått ca 1 mnd. og vi (jeg) bestemmer en tildelingsdato: F.eks. 12.02.25
Epost sendes til alle på venteliste. Noen av disse er interessert i plass 32. En av de interesserte er Test Testesen. Han ville bytte inn andel og har lavest nummer. Tilbud sendes til ham.
Listene er oppdatert: (Som vi ser er sesongplassen utleid etter ansiennitet på venteliste)
Innen en uke har Testesen godtatt tilbudet og signert kontrakt. Hans andel 236 legges ut på Ledige plasser. Lister oppdateres og epost sendes til alle på venteliste:
Vi ser at plass 32 er solgt til Testesen og hans forrige plass 44 (andel 236) er ledig.
Etter en passende periode (ukes tid igjen) har intet mer skjedd og 'rensede' lister kan ev. oppdateres: (Ingen epost nødvendig nå).
Opprinnelig eier av plass 32 får oppgjør når Testesen har betalt.
Dette var et veldig enkelt eksempel. Det kan f.eks. også tenkes at også Testens plass 44 selges i omtrent samme tidsrom. Testesen blir da fakturert avregning.
Jeg ser ikke for meg at det skal være meningen at vi / jeg kaster oss over denne prosessen så fort det kommer inn en ledig plass eller et nytt medlem søker etc.. Det viktige er at alle innmeldinger registreres og systematiseres for så å legges inn i oppdateringer med jevne mellomrom / 'når det passer' .. F.eks. ca. en gang pr.måned..?.. Bare en tanke. De vesentlige er at søkere blir informert FØR tildelinger skjer!
I tillegg til disse lett endrede listene blir selvsagt alle eksisterende 'Bryggeplasser' - Andelslister - Medlemslister etc. ivaretatt som tidligere!
Det er sikkert 'feller' jeg har tråkka i her..?.. Påpek og / eller spør!
Ragnar